Visselblåsning
Att visselblåsa
Att "visselblåsa" betyder att väcka ledningens uppmärksamhet om en oegentlighet (alltså oetisk och/eller illegal verksamhet).
Lagen säger att visselblåsning ska röra ”information om missförhållanden i ett arbetsrelaterat sammanhang som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram”. För att det ska finnas ett allmänintresse ska det enligt arbetsmiljöverket:
- ska det gälla allvarliga förhållanden
- angå en krets som kan betecknas som allmänheten
- finnas ett legitimt intresse av att missförhållandena kommer fram
Det kan till exempel gälla vanliga och systematiska missförhållanden som det finns ett samhällsintresse av att de rättas till eller avbryts. Missförhållandet behöver inte vara aktuellt eller pågående, det kan även gälla rapportering av avslutade och helt utagerade missförhållanden. Däremot omfattas normalt inte information som endast rör den rapporterande personens eget arbets- eller anställningsförhållande av lagen.
Kanaler för visselblåsning
Humanprogress använder sig av Hagastiftelsen som hanterar visselblåsningar från vår verksamhet. Hagastiftelsen kontaktas på följande vis:
- fysiskt möte
- skriftligt via post
- via mail
Hagastiftelsens kontaktuppgifter är följande:
john.ostlund@hagastiftelsen.se
070-746 46 71 (telefontid vardagar 0900-1600)
Adress (för post eller fysiska besök): Hagastiftelsen C/O John Östlund Norra Järnvägsgatan 7, 153 37 Järna
Vad som inte är en visselblåsning
Exempel på som alltså inte är fog för visselblåsning:
- En utebliven eller låg lönehöjning
- Personliga konflikter mellan individer i verksamheten
- Att arbetsgivaren brutit mot lagen om anställningsskydd (kontakta facket)
- Missförhållanden rörande omsorgstagare (dessa ska istället rapporteras till föreståndaren enligt Lex Sarah)
Exempel på oegentligheter - fog för visselblåsning
Oegentligheter innefattar allt olaga och illegalt beteende som omfattar (men inte begränsas till):
- Att medvetet bryta mot lagen
- Att agera oprofessionellt eller i strid med verksamhetens värderingar
- Brott mot regler för bokföring eller räkenskaper
- Skadlig/farlig verksamhet som skadar eller riskerar att skada person eller egendom
- Underlåtelse att rätta till, eller ta rimliga steg för att rapportera ett fall som sannolikt kan orsaka avsevärd och oundvikliga kostnader eller förlust för verksamheten
- Maktmissbruk - alltså bruk av makt där det inte är befogat
- Diskriminering utifrån någon av diskrimineringsgrunderna
- Korruption
Anonymitet
Du som medarbetare är automatiskt anonym i din visselblåsning. Information om dig, ditt namn eller mailadress som den externa parten hanterar förs inte vidare till oss då vår externa part enligt lag har tystnadsplikt. Du kan dock välja att inte vara anonym i din visselblåsning. Du behöver alltså inte oroa dig för din anonymitet i förhållande till den externa parten (Hagastiftelsen). De ser till att du är anonym gentemot Humanprogress som verksamhet (om du inte önskar att vara icke-anonym).
Ärendets gång
Det som händer
- Du gör en visselblåsning genom någon av ovanstående kanaler.
- Hagstiftelsen hanterar din visselblåsning på ett informationssäkert sätt
- gör en bedömning
- Hagastiftelsen skickar vidare informationen till Humanprogress ledning
- Hagastiftelsen erhåller svar från verksamheten ang. vilka åtgärder ledningen tänker vidta
- Hagastiftelsen återkopplar till dig
Övrigt
Om din rapport skulle visa sig vara falsk
Om du rapporterar situationer som du vet inte har inträffat eller om du lämnar uppenbart vilseledande information har du inte skydd enligt gällande lagstiftning. Du får inte heller göra dig skyldig till brott när du rapporterar en situation. Uppenbart falska eller vilseledande rapporteringar kan komma att bli föremål för utredning. Om du gör anmälan i god tro, för att du tror att det du säger är sant och utan ont uppsåt eller för egen vinning gör du alltså rätt enligt visselblåsarlagen
Respons & återkoppling
Vi som verksamhet kommer att agera på alla visselblåsningar som kommer till oss. Vår process för ärendehantering ser ut som följerNär vi tagit emot ditt ärende kommer vi:
- Bekräfta att ärendet mottagits
- Indikera hur ärendet kommer att hanteras (tex polisanmälan
- Ge en uppskattning för hur lång tid det kommer att ta att nå en slutlig lösning
- Meddela dig huruvida en första utredning kommer att genomföras
- Meddela dig om ytterligare utredningar kommer att ske, och om ej, varför
Med reservation för juridiska hinder, kommer ledningen att tillhandahålla information om utfallet av ovan nämnda utredning.